Politika Souladu

POLITIKA SOULADU (dále také „Politika“)

1.      Účel a rozsah Politiky

Hlavním úkolem Pražské vodohospodářské společnosti a.s. (dále jen „PVS“) je zajistit efektivní správu, obnovu a rozvoj vodohospodářské infrastruktury hlavního města Prahy, a zabezpečit její plynulé a bezpečné provozování v souladu s platnou legislativou a vybranými ISO standardy. Tato Politika Souladu vyjadřuje dlouhodobý závazek společnosti plnit svěřené úkoly se zohledněním zásad hospodárnosti, provozní spolehlivosti, ochrany životního prostředí a etického jednání.

Politika Souladu sjednocuje podřazené systémy (tzv. pilíře) Integrovaného manažerského systému (IMS, viz kapitola 3) a Compliance management systému (CMS, viz kapitola 4) do jednoho rámce, který je závazný pro všechny zaměstnance, dodavatele a další subjekty jednající jménem PVS. Cílem je zajistit trvalé respektování zákonných i interních požadavků a vytvářet firemní kulturu, kde se preventivně předchází rizikům a nesouladům, a kde se každý chová zodpovědně vůči společnosti, a dodržuje její hodnoty.

PVS si stanovuje kontinuální závazek chovat se eticky a přispívat k hospodářskému rozvoji a současně zlepšovat kvalitu života zaměstnanců a jejich rodin, stejně jako lokální komunity a společnosti jako celku.

2.      Zásady a hodnoty PVS

PVS uplatňuje zásady ekonomické efektivnosti, vysoké úrovně odbornosti a společenské odpovědnosti. Vedení PVS klade důraz na neustálé poznávání potřeb a požadavků zainteresovaných stran (včetně zastupitelů hl. m. Prahy, kteří jsou politickou reprezentací občanů hlavního města, ale i podnikatelských subjektů) a promítá tyto potřeby a očekávání do strategických záměrů.

V souladu s těmito zásadami se PVS zaměřuje zejména na:

  • Kvalitní služby pro zákazníky
    • Zajišťování stabilních a ekonomicky dostupných dodávek pitné vody
    • Kontrolu kvality a soustavné zlepšování poskytovaných služeb
    • Minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí a zohlednění nejlepších dostupných technologií
  • Péči o majetek a jeho efektivní využívání
    • Průběžnou obnovu, modernizaci a ochranu vodohospodářské infrastruktury
    • Důsledný dohled nad hospodárným a spolehlivým provozováním svěřeného majetku
  • Plánování a rozvoj
    • Zohledňování budoucího rozvoje hl. m.  Prahy i koncepční dokumenty typu „Strategie 2035“
    • Využívání různých zdrojů financování (vodné, stočné, rozpočty vlastníka, fondy EU)
    • Realizaci strategických investic, jako je například biometanové využití kalového plynu a modernizace Ústřední čistírny odpadních vod (NVL a související etapy), při zohlednění jejich ekonomického a environmentálního přínosu
  • Lidské zdroje
    • Trvalý růst odbornosti a profesionality zaměstnanců, podpora jejich motivace a rozvoje
    • Transparentní komunikaci a zapojení zaměstnanců do procesu zlepšování interních činností
  • Sociální dialog (odbory)
    • Respektování práva na svobodné a autonomní vyjednávání
    • Podporu sociálního dialogu ve společnosti

 Schéma Systému Souladu ve společnosti PVS

Obr. 1: Schéma Systému Souladu ve společnosti PVS

3.      Integrovaný manažerský systém (IMS)

PVS systematicky uplatňuje Integrovaný manažerský systém jako účinný nástroj pro koordinaci a neustálé zlepšování veškerých procesů, které PVS provádí v rámci své správy vodohospodářské infrastruktury a spojuje:

  • QMS (řízení kvality dle ISO 9001) – důraz na trvalé zvyšování úrovně poskytovaných služeb pro koncové spotřebitele.
  • EMS (environmentální management dle ISO 14001) – přijímání opatření ke snižování negativních vlivů na životní prostředí, prosazování koncepčních programů hl. m. Prahy (např. Klimatický plán, cirkulární ekonomika) a snižování ztrát pitné vody.
  • BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci dle ISO 45001) – dodržování platných zákonných požadavků, systematická prevence úrazů a nemocí z povolání, pravidelné provádění kontrol a zvyšování fyzické i psychické odolnosti zaměstnanců.
  • ESG (udržitelnost a nefinanční reporting) – posilování společenské odpovědnosti, snižování uhlíkové stopy a naplňování strategie snižování vzniku skleníkových plynů.

4.      Compliance management systém (CMS)

CMS v PVS je založen na zásadách řádné správy a řízení, proporcionality, integrity, transparentnosti, odpovědnosti a udržitelnosti. Jeho účelem je aktivně předcházet jakémukoli protiprávnímu nebo neetickému chování, které by mohlo vést k trestní odpovědnosti společnosti či poškození její reputace. CMS je nastaven, udržován a zlepšován v souladu s nejlepší praxí, tj. ISO 37301.

V rámci CMS společnost klade důraz především na:

  • Protikorupční program (dle ISO 37001) – prevence korupčního jednání, nastavení kontrol a jasných pravidel pro zachování vysoké etické kultury.
  • GDPR (ochrana osobních údajů) – přijímání technických a organizačních opatření k zajištění zpracování osobních údajů v souladu s platnou legislativou.
  • Hospodářskou soutěž a nákup (výběrová řízení) – dodržování pravidel hospodářské soutěže, zákona o zadávání veřejných zakázek a zamezení diskriminace či jiných protisoutěžních a nezákonných praktik.
  • Kybernetickou bezpečnost a ochranu kritické infrastruktury – zajištění odolnosti svých systémů i klíčových provozních prvků, zabránění neoprávněnému přístupu, ochrana dat před zneužitím, udržení provozní kontinuity i v krizových situacích.

5.      Efektivní řízení rizik, role a odpovědnosti a neustálé zlepšování

PVS uplatňuje cyklický přístup k řízení rizik. Průběžně identifikuje potenciální hrozby, hodnotí jejich významnost a přijímá opatření, která vycházejí z jasné provázanosti na konkrétní rizika. Následně posuzuje, zda jsou zavedená opatření účinná a zda je možné je dále optimalizovat. Tento proces se opakuje a naplňuje princip neustálého zlepšování.

Účinné řízení rizik a jednoznačné vymezení rolí a odpovědností tvoří páteř celého Systému souladu. Za Systém souladu odpovídá Compliance specialista, který je přímo podřízen Vrcholovému vedení PVS. Jeho úkolem je zajišťovat udržování a jeho další rozvoj, dohlížet na plnění požadavků vyplývajících z příslušných legislativních předpisů a interních politik a rovněž koordinovat klíčové procesy spojené s prevencí, detekcí a řešením případného nesouladu v jemu svěřených agendách.

V rámci Integrovaného manažerského systému (IMS) a CMS existují určené agendy (např. kvalita, environment, BOZP, kybernetická bezpečnost apod.), za které je odpovědnost svěřena tzv. Garantům. Ti odpovídají za udržování, rozvoj a zlepšování jim svěřených agend, zatímco Compliance specialista jim poskytuje odbornou podporu.

Jednoznačné rozdělení odpovědností a pravomocí v těchto oblastech napomáhá snazší koordinaci činností a zajišťuje, že všechny klíčové aktivity jsou trvale zaměřeny na prevenci protiprávního či neetického jednání a na dodržování firemních i zákonných norem.

Společnost si klade za cíl udržet jasnou evidenci kroků vedoucích k zajištění souladu. Proto je součástí celkového dohledu nad funkčností a efektivitou Systému souladu také interní audit, který je v PVS zastřešen Vrchním (interním) auditorem a zajišťuje objektivní a nezávislou kontrolu zavedených procesů, dohlíží na jejich případné korekce a zlepšování.

Vrcholové vedení společnosti nese odpovědnost za plnění stanovených cílů a zajišťuje dostatečné zdroje pro činnosti vyplývající z výše popsaných klíčových pilířů Systému souladu – IMS a CMS.

Interní audit, vedený Vrchním (interním) auditorem, je od rolí Compliance specialisty a Garantů (viz výše) oddělen, čímž zajišťuje nezávislost při ověřování účinnosti a funkčnosti systémů, čímž také podporuje cíle neustálého zlepšování Systému souladu, resp. obou jeho pilířů.

6.      Péče o zaměstnance a bezpečnost

PVS trvale podporuje odborný a profesní rozvoj svých zaměstnanců, poskytuje zpětnou vazbu a vyžaduje aktivní účast na plnění strategických cílů. V oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci:

  • prosazuje dodržování zákonných a dalších požadavků s cílem předcházet úrazům a nemocem z povolání,
  • realizuje pravidelná školení a kontroly pracovišť, aby předcházela incidentům,
  • podporuje prevenci rizik a zvyšování fyzické i psychické odolnosti svých zaměstnanců.

Zaměstnanci jsou hlavním kapitálem společnosti a PVS proto vytváří podmínky pro jejich bezpečnost, motivaci a osobnostní růst.

7.      Environmentální závazky, kvalita a rozvoj infrastruktury

V oblasti ochrany životního prostředí společnosti:

  • zajišťuje plnění zákonných povinností a přijímá opatření ke snižování negativních dopadů své činnosti, např. snižováním ztrát pitné vody a úniků odpadních vod apod.,
  • využívá energetický potenciál vod a čistírenských kalů, podporuje inovace např. s využitím biometanu a zohledňuje dlouhodobou udržitelnost vodohospodářských sítí,
  • podporuje koncepční programy hl. m. Prahy, mezi které patří například Klimatický plán a cirkulární ekonomika, a průběžně sleduje strategie rozvoje (např. do roku 2035 nebo 2050) tak, aby zachovala vysokou úroveň kvality poskytovaných služeb.

PVS neustále pracuje na plánování, údržbě a rozvoji vodohospodářské infrastruktury. Díky vyváženému přístupu k investicím, který zohledňuje environmentální i ekonomické aspekty, je zajištěn dlouhodobý prospěch pro všechny obyvatele a podnikatelské subjekty na území hl. m. Prahy.

8.      Závazek k transparentnosti a etickému jednání

Společnost zastává odpovědný a transparentní přístup vůči veřejnosti, a proto zdůrazňuje:

  • Etické chování a integritu – PVS trvá na nulové toleranci korupce, podvodů či jiných forem nesouladu, které by mohly ohrozit její reputaci.
  • Vymahatelnost pravidel – Politika Souladu je závazná pro všechny zaměstnance a externí partnery PVS. V případě porušení mohou být uplatněna disciplinární opatření až po ukončení pracovního poměru či spolupráce.
  • Budování povědomí – trvalá osvěta, školení a komunikace napříč společností podporují pochopení významu dodržování předpisů, postupů a etických zásad.

Společnost rovněž deklaruje závazek k udržení otevřeného dialogu se všemi zainteresovanými stranami a k pravidelné revizi svých interních procesů, aby reflektovaly aktuální legislativu a potřeby zainteresovaných stran.

9.      Hlášení nesouladu a kontaktní údaje

Každý zaměstnanec nebo spolupracující osoba je povinna oznamovat jakékoli podezření na nesoulad, protiprávní jednání nebo porušení této Politiky. PVS zaručuje ochranu oznamovateli a nabízí následující způsoby podání hlášení:

  • Telefon: +420 739 485 000 (Zelená linka)
  • E-mail: compliance@pvs.cz
  • Poštou: Pražská vodohospodářská společnost a.s.
                  Evropská 866/67
                 160 00 Praha 6

(Obálku označte „Neotvírat – k rukám Compliance specialisty“)

Podněty jsou vyhodnocovány důvěrně, objektivně a v nejkratším možném termínu, přičemž PVS chrání oznamovatele před případnými postihy. Tento systém pomáhá udržet transparentní a etickou firemní kulturu.

Vydáno dne 15. 1. 2025



Pražská vodohospodářská společnost a.s.
Bořislavka Centrum, 3. budova

Evropská 866/67, Vokovice, 160 00 Praha 6
Tel: 251 170 202
E-mail: pvs@pvs.cz
Podněty: vasepodnety@pvs.cz
Datová schránka: a75fsn2
Hlášení havárií - PVK, a.s. tel. 840 111 112
Úřední hodiny podatelny:
pondělí – čtvrtek: 08:00 – 16:00 hodin
pátek: 08:00 – 14:00 hodin
Konzultační dny referentů divize koncepce a rozvoje D2
pondělí: 9:00 - 15:00 hodin
středa: 9:00 - 15:00 hodin
V případě dotazu k podaným žádostem nebo v případě potřeby pomoci při podání žádosti do
www.vyjadrovaciportal.cz nás kontaktujte na e-mailu info@vyjadrovaciportal.cz. Ve svém dotazu prosíme uveďte váš telefonní kontakt a případně číslo jednací (ZADOSTXXXXXXXX) již podané žádosti. Případně kontaktujte sekretariát divize D2 na tel.: 251 170 225
PVS